Det har nettopp vært sluttkonferanse for forskningsprosjektet Blikk for barn. Funnene er mange, og noen av de er også litt overraskende. Det viser seg at kvaliteten i norske barnehager ikke er like god som forventet og at sprikene mellom gode og dårlige tilbud er store.
Førstelektor ved UiOA, Ellen Os er overrasket over funnene i prosjektet «Med blikk for barn», melder NRK nyheter. Fredag 24.november kommer Ellen Os til Kristiansand for å formidle funn fra "Blikk for barn" forskningen. Flere funn har vist seg å være oppsiktsvekkende men likevel ganske enkle å gjøre noe med. Sjekk disse sakene her: De yngste barna har for mye utetid på vinteren! , Mye lyd kan være tegn på god kvalitet! og denne: Små barn uten tilsyn - voksenkontakt. Eller denne: Hvordan kan barnehagene bli enda bedre?
Undersøkelsen av 206 barnegrupper viser at ni prosent av gruppene ligger i kategorien som forskerne definerer som god kvalitet. 78 prosent har en middels kvalitet og tretten prosent havner i det nedre området. At så mange havnet i gruppen med middels kvalitet var lavere enn forskerne hadde forventet. Hun forteller at barnehagene er under stort press fordi det er så mange barn under 3 år, og for få voksne til å dekke barnas behov. Det får konsekvenser for sikkerheten og for barnas læring. Det blir ikke det gode pedagogiske tilbudet som barnehagene skulle være.
Underveis i forskningsprosjektet har forskerne vist til relativt enkle grep som kan gjøre store forbedringer. Det kan se ut som at de største forbedringsmulighetene ligger i arbeidet med barna som gruppe, og det å styrke samspillet og de positive relasjonene mellom barna. Kanskje er det på tide å igjen fokusere på samspill i gruppa? Hva med samlingsstunden? kanskje ikke først og fremst som arena for formidling men et sted for å bygge relasjoner og gruppefølelse.
Førstelektor ved UiOA, Ellen Os er overrasket over funnene i prosjektet «Med blikk for barn», melder NRK nyheter. Fredag 24.november kommer Ellen Os til Kristiansand for å formidle funn fra "Blikk for barn" forskningen. Flere funn har vist seg å være oppsiktsvekkende men likevel ganske enkle å gjøre noe med. Sjekk disse sakene her: De yngste barna har for mye utetid på vinteren! , Mye lyd kan være tegn på god kvalitet! og denne: Små barn uten tilsyn - voksenkontakt. Eller denne: Hvordan kan barnehagene bli enda bedre?
Undersøkelsen av 206 barnegrupper viser at ni prosent av gruppene ligger i kategorien som forskerne definerer som god kvalitet. 78 prosent har en middels kvalitet og tretten prosent havner i det nedre området. At så mange havnet i gruppen med middels kvalitet var lavere enn forskerne hadde forventet. Hun forteller at barnehagene er under stort press fordi det er så mange barn under 3 år, og for få voksne til å dekke barnas behov. Det får konsekvenser for sikkerheten og for barnas læring. Det blir ikke det gode pedagogiske tilbudet som barnehagene skulle være.
Underveis i forskningsprosjektet har forskerne vist til relativt enkle grep som kan gjøre store forbedringer. Det kan se ut som at de største forbedringsmulighetene ligger i arbeidet med barna som gruppe, og det å styrke samspillet og de positive relasjonene mellom barna. Kanskje er det på tide å igjen fokusere på samspill i gruppa? Hva med samlingsstunden? kanskje ikke først og fremst som arena for formidling men et sted for å bygge relasjoner og gruppefølelse.
Kommentarer
Legg inn en kommentar