Barnehageansatte ved småbarnsavdelinger løfter rundt 1,5 tonn pr dag pr ansatt! Det har Arbeidsmiljøenheten i Trondheim kommune regnet ut. Et barnehageprosjekt som forener et pedagogisk opplegg for barn med HMS-tiltak (helse, miljø og sikkerhet) for ansatte er utviklet i Trondheim. I prosjektet ”La mæ få klar det sjøl!” lærer ansatte hvordan de kan gjøre barna selvhjulpne, spesielt der aktivitetene kan være ergonomisk belastende.Mange mener de sparer tid ved å hjelpe barna med for eksempel av- og påkledning. Men dette er egentlig en kortvarig gevinst. Ved å investere noe tid slik at barna lærer å klare seg selv, vil de ansatte få tid tilbake i etterkant, konkluderer prosjektet med. Ved siden av en holdnings og handlingsendring, må riktig utstyr være tilgjengelig. Fokus på ergonomi bør være like viktig i barnehagen som i industrien. Les mer her!
En praksisfortelling er ikke det samme som en observasjon. En praksisfortelling representerer ikke den «faktiske» situasjonen eller personene som handlet, men er en beskrivelse av en situasjon som man kan reflektere rundt. Fortellingen skal være en illustrasjon på noe som er sant og ekte. Man skal kunne gjøre seg tanker om hva som foregår i en «slik type» situasjon. En praksisfortelling trenger ikke være sann, i streng forstand, men den må være sannsynlig. Det vil si den må være gjenkjennelig i barnehagefeltet. Fortellingen er fiktiv, basert på en observert (eller typisk) hendelse. Fortellingen betraktes slik sett som løsrevet fra den «opprinnelige situasjonen». Den skal formidle poeng og sammenhenger, som den barnehageansatte har konstruert i ettertid og skal «se tilbake» på en hendelse. Ut fra det man har sett, konstruerer man en begynnelse, høydepunkt og slutt, som ikke nødvendigvis var kjent for personene som handlet i den «opprinnelige situasjonen». Hvorfor jobbe med pr
Kommentarer
Legg inn en kommentar